دانستنی های سفر به استانبول

✔️ قبل از سفر باید چه نکاتی در نظر بگیریم؟

1. حتما پاسپورتتان را چک کنید که حداقل 6 ماه اعتبار داشته باشد.
2. پول نقد تا 5000 دلار می توانید همراه داشته باشید.
3. رومینگ خط همراهتان را فعال کنید و بسته اینترنت خارجی بگیرید.
4. بلیط و اطلاعات بلیط را چک کنید که درست باشد.

✔️ فرودگاه استانبول

فرودگاه جدید استانبول، فرودگاهی بسیار بزرگ و لوکس است که جایگزین فرودگاه آتاتورک شده است و فاصله زیادی تا مرکز شهر دارد. این فرودگاه عنوان پرترددترین فرودگاه اروپا در سال 2022 و پرترددترین فرودگاه جهان را بعد از فرودگاه دبی به خودش اختصاص داده است و اکثر پروازها از ایران و کشورهای دیگر به این فرودگاه انجام میشود.

✔️ راه های رسیدن از فرودگاه به مرکز شهر

فرودگاه استانبول بسیار بزرگ است و ممکن است زمانی که برای اولین بار به این فرودگاه می آیید کمی گیج شوید اما در ادامه راه های خروجی و دسترسی به حمل و نقل را بررسی می کنیم:
اگر مسافر دارید بین در 9 و 13 داخل سالن فرودگاه باید منتظر مسافرتان بمانید، معمولا برای پروازهای بین المللی همین 1 در است.
اگر تور دارید، باید از در 9- 13 و 14 خارج شوید، حتما قبل از سفر با شما هماهنگ می شود که از کدام در خارج شوید، ترانسفر به دنبال شما می آید و معمولا جلوی در 9 یا 13 با تابلو ایستادن.
برای دسترسی به تاکسی از در 9 باید خارج شوید، درست روبروی خروجی تاکسی ها را میبینید که ایستاده اند.تعرفه تاکسی ها بسته به مدت زمانی که در ترافیک می مانید و مسیری که راننده انتخاب می کند، متغیر است.
از فرودگاه به کل استانبول اتوبوس دارد، برای دسترسی به اتوبوس هم باید از در 9 خارج شوید، با آسانسور که دو طرف خروجی است باید به طبقه منفی 2 بروید، اگر پول نقد همراه دارید، از باجه هایی که توی ایستگاه است می توانید بلیط تهیه کنید. بلیط اتوبوس نرخ ثابتی ندارد و دائم در حال تغییراست.
روی دیوار برد را میبینید که نوارهایی به رنگ های زرد، قرمز و سفید، از شماره 1 تا 20 دارد ، شماره محله ای که می خواهید بروید را از روی برد پیدا کنید و به همان سکو بروید .
نوار زرد مربوط به اتوبوس های شهرداری است که با استانبول کارت کار می کنند، هزینه ی کمتری دارند اما ممکن است با بار و چمدان اذیت بشوید چون ایستگاه های زیادی دارد. تقریبا به تمام مناطق مهم استانبول اتوبوس دارد.
نوار قرمز مربوط به اتوبوس های داخل فرودگاه است.
نوار سفید مربوط به اتوبوس های هاویست است که ایستگاه به ایستگاه مشخص کرده است، مثلا اگر بخواهید به تکسیم بروید و شماره ی رو تابلو که مربوط به تکسیم است را پیدا می کنید و به ایستگاه مشخص شده می روید؛ ایستگاه مورد نظر را که پیدا کردید چمدان ها را تحویل بدهید تا در محفظه مخصوص چمدان گذاشته شود.
افراد ساکن استانبول می توانند هزینه را با کارت بانکی جلوی اتوبوس با پوز پرداخت می کنند.
اگر مایل به استفاده از مترو هستید، باید تابلو قرمز رنگ روی ستون که نوشته یو دارد را دنبال کنید. برای مترو سواری هم نیاز به استانبول کارت دارید. مترو استانبول در عرض 26 دقیقه شما را از فرودگاه استانبول به داخل شهر می رساند .
مترو مستقیم به تکسیم که مرکز شهراست، نمی رود و باید 2 تا خط عوض کنید.
بهترین راه برای رفتن به جاهای مختلف شهر، اتوبوس و مترو است که هزینه خیلی کمتری دارند و به راحتی می توانید به آنها دسترسی داشته باشید.
در صورت تمایل به رنت ماشین، در طبقه منفی 2 فرودگاه می توانید ماشین مورد نظرتان را رنت کنید.

✔️ حمل و نقل در استانبول

اتوبوس havaist: سرویس های جدید شهرداری برای رسیدن به نقاط مختلف شهر هستند که امکانات رفاهی بالا مانند wifi و تلویزیون هم دارند ، حداکثر یک ساعت و نیم طول می کشد تا به اخرین مقصد خود برسند. مقاصد این اتوبوس ها مشخص است و می توان این مقاصد را روی آن ها دید ، اگر نتوانستید اتوبوس مقصدتان را پیدا کنید از راننده کمک بگیرید برای این کار بهتر است آدرس را بر روی کاغذ بنویسید.
با نصب برنامه havaist زمان رفت و برگشت اتوبوس از مقاصد شهری به فرودگاه و بالعکس را می توانید ببینید.
متروبوس ها که همان اتوبوس های بی آرتی خودمان با خطوط ویژه هستند که هزینه آن با استانبول کارت باید پرداخته شود.
اتوبوس های معمولی که خطوط ویژه ندارن و در خیابان حرکت می کنند و در تمام محله ها و مناطق در دسترس هستند.
تاکسی ها گرانترین وسایل حمل و نقل در استانبول هستند.
از آنجایی که قیمت بنزین در ترکیه خیلی گران و بالا است، استفاده از تاکسی برای مسیرهای طولانی اصلا به صرفه نیست و خیلی زیاد می باشد و اصلا پیشنهاد نمی شود.
تاکسی های مختلف در استانبول وجود دارد : 

تاکسی زرد، تاکسی های ارزان و معمولی هستند که در اکثر نقاط شهر می توانید آن ها را ببینید.
تاکسی فیروزه ای که از تاکسی های زرد کمی گران تر و لوکس تر هستند.
تاکسی های سیاه که از دو نمونه قبلی لوکس تر و گرانتر هستند.
تاکسی ون، در صورتی که جمعیتی بالاتر از 4 نفر دارید می توانید ازتاکسی ون با ظرفیت 7 الی 10 نفر استفاده کنید. به راحتی می توانید تاکسی ون ها را در سطح شهر ببینید.
مترو استانبول که نه خیلی پیچیده و نه خیلی ساده است و در حالت کلی بسیار کارآمد و مدرن است ، استانبول در حال حاضر 9 خط متروی فعال دارد ، برای استفاده از مترو به استانبول کارت احتیاج دارید.

✔ استانبول کارت

به محض ورودتان به استانبول حتما استانبول کارت تهیه کنید که باعث صرفه جویی در هزینه های حمل و نقل است.
همه ایستگاه های مترو و یا کیوسک های سطح شهر، دستگاه های زرد رنگی دارند که می توانید از آنها استانبول کارت بگیرید. دستگاه 3 تا گزینه را نمایش می دهد ، گزینه ی سوم که نوشته Istanbul kart – 50:00 tl را انتخاب کنید
Devam را بزنید
گزینه 1 عدد را انتخاب کنید – پول را وارد دستگاه کنید ( درحال حاضر هزینه استانبول کارت 50 لیره )
Onay را بزنید
10-15 ثانیه منتظر بمانید تا کارتتان را از محفظه پایین دستگاه بیرون بدهد.
اگر بیشتر از 50 لیر وارد دستگاه کنید، دستگاه به طور خودکار بقیه پول را به عنوان شارژ استانبول کارت وارد میکند.

✔ شارژ کردن استانبول کارت

برای شارژ کردن کارت، از همین دستگاه باید استفاده کنید، کارت را روی محفظه شیشه ای کنار گزینه ها بگذارید
مقدار پولی که میخواهید شارژ شود را وارد دستگاه کنید
بعد از چند ثانیه مقدار شارژ کارت نمایش داده میشود و می توانید استانبول کارتتان را بردارید.
اتوبوس، مترو، کشتی و هر چیزی که دولتی است را می توانید با استفاده از استانبول کارت استفاده کنید.
استانبول کارت بعد از گذشت 3 سال از تاریخ صدور کارت، باطل میشود.

✔ استانبول کارت چه کاربردهای دیگه ای داره؟

با استانبول کارت می تونید از شعبه های برند محبوب استارباکس ، نوشیدنی تهیه کنید.

با استانبول کارت می تونید از فروشگاه های زنجیره ای مثل Bim ، A101 ، Carrefour و شوک خرید کنید و روی بعضی از کالا ها تخفیف بگیرید.

از پارکینگ های عمومی شهرداری می تونید استفاده کنید و پرداخت را با استانبول کارت انجام بدهید. قیمت این پارکینگ ها از پارکینگ های خصوصی کمتره.

با استفاده از استانبول کارت می تونید بلیط موزه مادام تسو، یکی از معروف ترین موزه های استانبول در خیابان استقلال، را با تخفیف تهیه کنید. 

✔ سیم کارت بخریم یا نه؟

اگر میخواهید بالای 10 روز اقامت داشته باشید در استانبول، سیم کارت بخرید، اما اگر مدت زمان کمتری اقامت دارید اصلا به صرفه نیست که سیم کارت بخرید.
اگر خواستید سیم کارت بخرید Turk telekom ،Turkcel و Vodafone اپراتورهای مختلف هستند که شعبه های مختلف در سطح شهر دارند.
از فرودگاه سیم کارت نخرید که بسیار گران تر می فروشند.
برای خرید سیم کارت، باید پاسپورتتان را به همراه داشته باشید؛ سیم کارتی که می خرید، اینترنت دارد و تا 3 ماه میشود از آن استفاده کرد؛ بعد از 3 ماه با وارد کردن شماره کارت اقامتی شما، سیم کارت فعال می ماند.
بیم، فروشگاه هایی شبیه به هایپرهستند که سیم کارت را با قیمت خیلی مناسب تر میفروشند، فقط هم با کارت اقامت.

✔ تماس و اینترنت به صرفه

اگر 10 روز یا بیشتر از آن قصد اقامت در استانبول رو دارید با پاسپورتتون سیم کارت بخرید؛ اما اگر مدت زمان اقامت شما در استانبول کمتر از 10 روزاست، اینکه رومینگ خط همراه تان را فعال کنید و بسته خارجی بخرید، به صرفه تر است.
برای فعال سازی رومینگ خط ایرانسل کد *1111*1# و خط همراه اول کد *10*29# را وارد کنید؛ برای خرید بسته هم می توانید کد *10*2913# برای همراه اول و کد *1111*3*3# برای ایرانسل را شماره گیری کنید.
انجام اینکار هم ارزونتراست، هم اینکه سیم کارت بعد از 3-4 ماه غیرفعال می شود و دیگر کارایی ندارد.

✔ اینترنت رایگان در فرودگاه

زمانی که به فرودگاه استانبول برسید اولین چیزی که احتیاج دارید اینترنت است، فرودگاه یک دستگاه Free Wifi دارد که باید بارکد پاسپورتتان را در قسمت مشخص شده دستگاه اسکن کنید
گزینه اینترنت برای 1 ساعت رو انتخاب کنید
یک کد به شما می دهد که میتونید پرینت هم بگیرید
بعد از پرینت در قسمت وای فای تلفن همراهتان گزینه Istanbul airport turktelekomfree را انتخاب می کنید که شما را به یک سایت هدایت می کند
گزینه Kiosksifresi ile giris را انتخاب کنید و در قسمت پایینش شماره پاسپورت را وارد کنید
پایین شماره پاسپورت هم باید کدی که از دستگاه گرفتید را وارد کنید
بعد از انتخاب گزینه devam اینترنت گوشی وصل میشود و می توانید تا یکساعت از آن استفاده کنید.

✔ رستوران های ارزان شهر

رستوران های دولتی شهرداری که توی بهترین مناطق شهرشعبه دارند، کیفیت خوب و قیمت مناسب دارند. کافیه که فقط عبارت های زیر را سرچ کنید
Sosyal tesisler
Sosyal tesisler restaurant
تا نزدیک ترین شعبه ها به محلی که هستید به شما نمایش داده شود، این رستوران ها منو صبحانه-ناهار-شام و کافی شاپ دارند.
روزهای وسط هفته خلوت و خوبه اما آخر هفته ها و ایام شلوغ باید اسم نویسی کنید و شاید یکی دوساعت هم معطل باشید. رزرو آنلاین هم ندارند و فقط باید حضوری بروید.
رستوران 360
رستوران لادس
رستوران اوتانیک

✔ لیر بگیریم یا دلار؟

نرخ لیر در ایران گرانتر و ارزش آن دائم در حال تغییراست؛ به جای اینکه لیر بگیرید، با همان اندازه دلار بگیرید و دلارها را در استانبول چنج کنید ، لیر بیشتری به شما میدهند، از طرفی دلار حجم کمتری دارد که در مقابل باعث می شود امنیت بالاتری هم داشته باشد.
همچنین صرف کردن دلار راحتتر است چون صرافی های زیادی هستند که دلار دارند.
در حال حاضرهر 100 دلار معادل 2700 لیر است.
پولتون را به هیچ عنوان توی فرودگاه یا مراکز خرید چنج نکنید چون خیلی کمتر از قیمت اصلی از شما می خرند.
از ایران فقط 400-500 لیر همراه داشته باشید تا وقتی به فرودگاه رسیدید برای گرفتن تاکسی و یا چرخ دستی به مشکل نخورید و معطل نشوید.

✔ کجا بریم؟ چیکار کنیم؟

اولین سوال که قبل از سفر و یا حتی پس از رسیدن از فرودگاه به هتل پیش میاد اینه که کجا بریم؟ از آنجایی که استانبول شهر نسبتا بزرگی است و جاهای دیدنی زیادی دارد، حتما باید برنامه ریزی داشته باشید تا در هزینه ها و زمانتان صرفه جویی بشود.
می توانید به شکل زیر پیش بروید:
1.روز اول رو به استقلال گردی اختصاص بدین و از میدون تکسیم با پیاده روی توی خیابون استقلال که پر کافه
رستوران های جذابه، شروع کنین.
انتهای استقلال برج گالاتا است، بلیط بگیرین و از داخل برج هم دیدن کنین.
بعد از بازدید از برج گالاتا بازم پیش برین به سمت گالاتاپرت تا به دریا برسین، گالاتاپرت هم پر از کافه رستوران های قشنگ با ویوی دریاست.
در صورتی که از میدون تکسیم برین برج گالاتا 20 دقیقه و از برج گالاتا تا گالاتاپرت 15 دقیقه راه به صورت پیاده در پیش دارین.

2. روز دوم سری به مساجد زیبا استانبول مثل مسجد سلطان سلیمان، مسجد ایاصوفیه و سلطان احمد بزنین که علاوه بر معماری حیرت انگیز و گیرای خود مساجد، فضای اطرافشان هم بسیار قشنگه و لوکیشنی خوب برای عکاسیه.
میتونین از تکسیم 10 دقیقه پیاده برین و تراموای سوار شین و ایستگاه سلطان احمد پیاده شین.

3. روز سوم برین جزایر رو ببینین،
برای رفتن به جزایر اگر تکسیم باشین خودتون رو باید به نزدیکترین اسکله، یعنی اسکله کاباتاش برسونین. از اونجا با استانبول کارت سوار کشتی بشین و برین به سمت جزیره ها،
جزیره بیوک آدا آخرین جزیره است که رسیدن بهش با کشتی 2 ساعت زمان می بره.

4. استانبول رو به مراکز خرید خوبش هم میشناسن، پس روز چهارمتون رو می تونین به رفتن به مراکز خرید اختصاص بدین.

5. روز پنجم هم می تونین برین بازار؛
بازار کاپالی چارشی، بازار امینونو و بازار مصری ها که چسبیده به هم هستن.
اگر تکسیم باشین، از میدون با مترو می تونین برین و ایستگاه Vezeneciler پیاده شین.

اگر سفرتون بیشتر از 5 روزه و میخواین بیشتر بمونین می تونین در ادامه طبق برنامه زیر پیش برین
6. روز ششم می تونین سری به نیشانتاشی بزنین که تقریبا نزدیک به میدون تکسیمه و پر از کافه های قشنگ و لباس فروشی های خاصه.
از میدون تکسیم سوار مترو بشین و ایستگاه عثمان بی پیاده بشین.
یا میتونین برین سمت کادیکوی و جاده بغداد سی که قسمت آسیایی هستن و بسیار هم دیدنی و جذابن.

7. یه روز رو اختصاص بدین به ببک و بشیکتاش و اورتاکوی، که از محله های قشنگ استانبولن
از تکسیم تا بشیکتاش با تاکسی برین، از اونجا هم می تونین پیاده یا با اتوبوس برین اورتاکوی و ببک

8. روز هشتم هم می تونین برین به بقیه مراکز خرید و از بازارهای دیگر دیدن کنین

9. یه سر به منطقه بالات بزنین، بالات همون محله معروفیه که سمت اروپاییه شهره و خونه های رنگی و کافه های خیلی جذاب داره. اتوبوس های 55T میرن بالات یا حتی می تونین برین کوزگونجوک که به کوچه رنگی اسکودار معروفه و بافت تاریخی دیدنی با کافه های جذاب و لوکیشن های خاص برای عکاسی داره.

10. اگر هم ساحل می خواین هم مرکز خرید و هم رستوران رو به دریا، برین فلوریا؛
اگر تکسیم هستین سوار مارو بشین و ایستگاه ینی کاپی پیاده شین؛ بعد سوار مارمارای میشین و ایستگاه آکوافلوریا پیاده می شین. فلوریا یک آکواریوم خیلی دیدنی هم داره.
اگر جنگل دوست داشته باشین در کنار مرکز خرید و رستوران، می تونین برین وادی استانبول
مترو به سمت حاجی عثمان رو سوار شین وایستگاه صنایی پیاده شین، یکم پیاده روی داره تا مترو سیران تپه، سوار مترو بشین و یه ایستگاه بعد هم پیاده بشین؛ از اونجا هم تا داخل مرکز خریدش تراموای داره.

✔ لوکیشن های عکاسی

1. بالات محله رنگارنگ استانبول در منطقه فاتیح است. خانه های رنگا رنگ، تراس های روبه خیابان، پله های رنگی رنگی، دیوارهای نقاشی شده ،خیابان های سنگفرش و کافه رستوران های جذاب باعث شده این منطقه به مکانی توریستی تبدیل شود.
با تورهای شهری، مترو و یا اتوبوس می توانید به این محله زیبا برسید. پیشنهاد می شود به دلیل پرشیب بودن خیابان ها ، کفش و لباس راحتی و مناسب به همراه داشته باشید.

2. تخت استانبول ، بی نظیرترین مکان برای عکاسی با دکوری منحصربفرد در منطقه فاتیح با منظره ای چشم نواز به پل گالاتا و خلیج شاخ طلایی است.
در تخت استانبول شما می توانید لباس های عثمانی بپوشید و در گوشه کنار این مکان عکس بگیرید. شما می توانید با گوشی و یا دوبین شخصی تان به عکاسی در این مکان بپردازید.

3. پارک امیرگان ، پارکی محبوب و پرطرفدار در قلب استانبول در منطقه ساریر است. لاله های رنگارنگ، چشمه های زیبا ، زمین بازی کودکان و چشم انداز فوق العاده ی رستوران ها ، همه و همه از زیبایی های این پارک است . از این پارک به عنوان بهشت لاله ها نیز یاد می کنند.

4. کاخ دولما باغچه ، کاخی باشکوه و مجلل با معماری چشم نواز عثمانی، در نزدیکی بسفر است. این کاخ در منطقه بشیکتاش واقع شده است.

5. برج قدیمی گالاتا و خیابان منتهی به این برج ، یکی از لوکیشن های رمانتیک و جذاب استانبول است. برج گالاتا نیز نمایی 360 درجه از شهر زیبای استانبول در اختیارتان می گذارد.

6. برج دختر یکی از شاخص ترین جاذبه های گردشگری استانبول در منطقه آسیایی اسکودار است که نمایی 360 درجه از استانبول را در اختیارتان می گذارد. فضای اطراف برج دختر نیز بسیار زیبا و مناسب جهت عکاسی می باشد.

7. تپه پیرلوتی یک لوکیشن منحصر به فرد دیکر در نزدیکی خلیج گلدن می باشد. بر فراز این تپه که به  تپه عشاق نیز معروف است نمایی فوق العاده از استانبول را شاهد هستید.

✔ دیدنی های استانبول

1. تنگه بسفر که دریای سیاه را به دریای مرمره وصل می کند و هم چنین بخش آسیایی شهر را از بخش اروپایی جدا می کند.
اگر تمایل داشته باشید می توانید خودتان را به اسکله امینونو یا اسکله بشیکتاش برسانید و کشتی ساریر رو سوار شوید، کشتی ها عمومی و متعلق به دولت است و برای استفاده حتما باید استانبول کارت به همراه داشته باشید.
در طول مدت زمانی که کشتی سوار هستید همه ی بناهای قسمت آسیایی و اروپایی مثل کاخ دولما باغچه و کاخ چراغان رو می توانید ببینید و لذت ببرید. 1:30 زمان می برد تا به اسکله ساریر برسید.

2. به جزایر پرنس سفر کنید که مهم ترین و بزرگترین آن ها جزیره بویوک آدا است که ساحل فوق العاده و زیبایی دارد. از این جزیره به عنوان لوکیشن فیلمبرداری و عکاسی بسیاری از عروس داماد ها استفاده می شود.

3. از کاخ های تاریخی استانبول مثل دولما باغچه، توپکاپی و بیلربی بازدید کنید.

4. در خیابان لوکس بغداد در بخش آسیایی که بهشتی برای کافه گردها و عاشقان پیاده روی محسوب میشود قدم بزنید.

5. برج گالاتا قدیمی ترین برج آسانسوردار جهان رو ببینید و لذت ببرید .

6. سری به مساجد تاریخی ایاصوفیه و سلطان احمد بزنید و علاوه بر ظاهر زیبای مساجد از فضای اطراف آنها نیز لذت ببرید.

7. تراموا سواری و قدم زدن در خیابان همیشه زنده و پرجنب و جوش استقلال را تجربه کنید.

8. مشاهده منظره ای فوق العاده از استانبول از بالای تپه پیرلوتی که با نام تپه عشاق هم شناخته می شود، لوکیشنی مناسب برای خلوت های دو نفره است که نزدیک خلیج گلدن قرار دارد.

✔ هتل

استانبول مقصدی برای تمام بودجه ها و سلیقه هاست، تنوع هتل های ارزان و مقرون به صرفه این شهر زیاد است .
درجه بندی هتل ها در استانبول با خیلی جاهای دیگر فرق دارد:
مثلا هتل های 3 ستاره بعضی از شهرها مانند دبی از بعضی از هتل های 4 ستاره استانبول، خدمات و کیفیت بالاتری دارد،
و یا اینکه هتل های 2 و 3 ستاره استانبول خدمات و امکاناتی در حد یک مسافرخانه دارند و نکته حائز اهمیت تر این است که امنیت نیز ندارند و گزینه ی قابل قبولی برای اقامت محسوب نمی شوند.
پس حتما در انتخاب محل اقامت دقت لازم را داشته باشید زیرا که یک اشتباه می تواند کل سفرتان را خراب کند و خاطره ای ناخوشایند برایتان رقم بزند.
در نتیجه :
1. هتل 3 ستاره نروید .
2. هتلی که در محل امن با دسترسی خوب باشد را رزرو کنید.
3. هتل های قدیمی را از جهت فرسوده بودن وسایل و اتاق ها انتخاب نکنید.
هتل چراغان پالاس کمپینسکی، هتل پرا پالاس و هتل فور سیزنز استانبول از هتل های لوکس 5 ستاره هستند که موقعیت مکانی توریستی خیلی خوبی نیز دارند.

✔ حراج ها

1. برای خرید تخفیف خورده می توانید سری به اوت لت ها بزنید
*اوت لت مراکز خریدی هستند که همیشه حراج و تخفیف فوق العاده روی محصولات برند دارند. خود اوت لت ها هم در 2 نوع اوت لت استور و فکتوری استور هستند*
اوت لت استورها از همه ی برند ها محصول دارند اما فکتوری استورها فقط محصولات یه برند خاص رو میفروشند که معمولا هم تولید کننده همون برند این مراکز رو تاسیس میکنند.
اوت لت ها جنسایی که کمی قدیمی شدند ویا تک سایز هستند را عرضه می کنند، هر زمان به استانبول سفر کردید، اگر حراج دیگری نبود به این مراکز سر بزنید، همیشه تخفیف دارند.
مراکزاوت لت بخش اروپایی: اولیویوم، کاله سنتر، 212، ونیزیا و استار سیتی
مراکزاوت لت بخش آسیایی: ویاپورت، اوپتیموم و آسیاپارک
2. آخر هر فصل هم حراج دارد که حراج آخر زمستان و حراج آخر تابستان 2 تا حراج اصلی محسوب میشوند.
حراج تابستان از وسط مرداد شروع میشود و تا یک ماه یعنی وسط شهریور ادامه دارد. حراج زمستان هم از کریسمس و سال نو شروع میشود و تا آخر بهمن ادامه دارد.
3. حراج های مناسبتی مثل روز مادر و روز معلم هم هستند که مدتش 3 روز تا 1 هفته است.
4. از آنجایی که عیدقربان و عید فطر 2 تا عید خیلی مهم بین ترک هاست، در این زمان ها هم تخفیف های خیلی خوبی می توانید بگیرید.
5. بلک فرایدی ( جمعه آخر نوامبر ) یک تخفیف یک هفته ای که بیشتر هم روی لوازم الکترونیکی و خرید آنلاین از ترندیول است. 

درسته که اوت لت ها همیشه حراج دارند اما بهتر است که زمان های مشخص شده ی دیگه برای حراج به استانبول سفر کنید تا بتوانید از مراکز خریدی که به روزتر و تکمیل تر است خرید داشته باشید.
مرکز خرید ایستینیه پارک – مرکز خرید زورلو- مرکز خرید جواهیر و مرکز خرید مارمارافروم از مراکز خرید پیشنهادی خوب برای خرید هستند.

✔ معرفی مرکز خریدهای معروف و خوب استانبول

یکی از جذابترین بخش های تور استانبول برای گردشگران و مسافران، مراجعه به مراکز خرید این شهر است و هرساله گردشگران زیادی برای خرید از این مراکز، به این شهر سفر می کنند.
تنوع مراکز خرید و بازار های سنتی این شهر بالا است به طوریکه هر سلیقه ای را می تواند پوشش دهد.
همانطور که گفته شد تعداد مراکز خرید استانبول بسیار زیاد است و نمی توان به تمام آنها در طول سفر مراجعه کرد. در ادامه لیستی از مراکز معروف را مشاهده می کنید:
1. مرکز خرید جواهیر که معروف ترین پاساژ در منطقه شیشلی است و روبروی ایستگاه مترو شیشلی قرار گرفته و دسترسی راحتی به آن می توانید داشته باشید.
برای رفتن به مرکز خرید جواهیر، از میدان تکسیم سوار مترو سبز رنگ خط M2 شوید، بعد از 2 ایستگاه، در ایستگاه شیشلی از مترو پیاده شوید.
2. مرکز خرید اولیویوم واقع در بخش اروپایی شهر استانبول است.
برای رسیدن به اولیویوم با اتوبوس های زیر میدان تکسیم، خط 93T، بعد از 1 ساعت به این مرکز خرید می رسید.
اولیویوم یکی از اوت لت های خوب است که قیمت مناسب دارد و برندهایی مثل آدیداس و نایک رو می توانید در آن پیدا کنید.
3. مرکز خرید فروم استانبول یکی از بهترین مراکز خرید استانبول که بیش از 250 برند خارجی و ترک مثل زارا ، منگو ، نایک و آدیداس و .. را در خود جای داده است. در فروم در کنار فروشگاه ها امکانات تفریحی هم فراهم شده است.
مرکزخرید فروم به راحتی با مترو در دسترس است. مترو از تکسیم به ینی کاپی سوار شید ایستگاه آخر خط رو عوض
کنید و مترو به طرف فرودگاه آتاتورک را سوار شوید و ایستگاه Kocatepe از مترو پیاده شوید.
4. زرلو سنتر و 5. ایستینیه پارک از مراکز خرید فوق العاده لوکس و شیک هستند که برندهای خاص برای خاص پسندها رو دارند.
برای رفتن به مرکز خرید زرلوسنتر مترو خط سبز رنگ از تکسیم به طرف حاجی عثمان رو سوار شوید و ایستگاه گایر تپه پیاده شوید؛ برای رسیدن به ایستینیه پارک هم می تونین از تکسیم مترو خط سبز رنگ به طرف حاجی عثمان رو سوار شوید و ایستگاه Itu ayazagu پیاده شوید، از ایستگاه تا بازار 10 دقیقه پیاده روی دارد.
6. مال آف استانبول یکی از بزرگترین مراکز خرید و تفریحی با بیش از 530 برند معروف خارجی و ترکی می باشد. مال آف در منطقه باشاک شهیر در بخش اروپایی شهر استانبول است، فقط در صورتی که ماشین داشته باشید و یا با تاکسی بروید خوب است، در غیر این صورت به صرفه نیست چون زمان زیادی میخواد .
برای رفتن به مال آف با مترو از تکسیم به طرف ینی کاپی بروید و ایستگاه آخر پیاده شوید، اتوبوس 146T رو سوار شوید و بعد از طی 1 ساعت به مال آف می رسید.
7. مرکز خرید عمار در بخش آسیایی اسکودار که یک مرکز خرید شیک و خاص همراه با معماری خوب و لوکیشن مناسب برای عکاسی محسوب می شود.
عمار علاوه بر فروشگاه و مراکز تجاری، آکواریوم زیبایی هم دارد که می توانید در کنار خرید، از آن نیز بازدید کنید. برج عمار هم در طبقه 34 خود دارای تراسی شیشه ای است که نمایی بی نظیر 360 درجه ای از استانبول در اختیارتان می گذارد.
برای رسیدن به مرکز خرید عمار خود را به میدان تکسیم برسانید، از اونجا اتوبوس های 129T که مستقیم به مرکز خرید عمار می روند را سوار شوید.
8. برای خرید لباس مجلسی به باکرکوی می توانید سری بزنید که چند مرکز خرید لباس مجلسی با قیمت و کیفیت مناسب دارد. خود خیابان باکرکوی نیز لباس های ترک با قیمت مناسب دارد ” پیشنهاد می شود که از اوت لت که اجناس برند با قیمت های پایین عرضه می کنند، خرید کنید”.
2 تا مرکز خرید بزرگ با ساحلی پر از کافه رستوران های خوب هم دارد.
از تکسیم مترو سوار شوید، ایستگاه ینی کاپی پیاده می شوید، داخل مترو مارمارای ایستگاه Halkali سوار و ایستگاه Bakirkoy پیاده شوید.
راه دیگری نیز وجود دارد؛ از دور میدان تکسیم ون هایی هستند که مستقیم تا باکرکوی می روند، با ون بهتر است چون هم قیمت مناسب و ارزانی دارد هم سردرگم نمی شوید.
9. بازار بزرگ استانبول که پیشنهاد می شود از این بازار خرید نکنید چون بیشتر توریست ها در این بازار هستند و قیمت های به نسبت بالایی دارد.
10. سری به محله قدیمی و توریستی کادیکوی بزنید که لباس های مجلسی و لباس عروس با کیفیت و قیمت مناسب و طلا دارد. 

خیابان چیلک در کادیکوی نیز دارای بوتیک کیف و لباس ها ترک با قیمت و کیفیت معمولی، است. خیابان چیلک به عنوان قلب مد استانبول نیز شناخته می شود.
برای رفتن به کادیکوی از میدان تکسیم به سمت اسکله کاباتاش بروید و سوار بر کشتی های کادیکوی شوید.

✔ اوت لت های معروف

1. ونیزیا مگا اوت لت: اول از همه باید گفت که ونیزیا به دلیل معماری خاص و بی نظیرش که الهام گرفته از ونیز ایتالیا است لوکیشنی خوب برای عکاسی است. بیشتر برندهای معروف مثل نایک ، آدیداس و ماوی و کوتون در این اوت لت فعالیت دارند.
ونیزیا یکی از بزرگترین اوت لت های استانبول با سبک معماری ایتالیایی و دارای فضایی رودخانه ای و دارای قایق های مخصوص شهر ونیز، که در منطقه قاضی عثمان پاشا قرار گرفته است.
مقیاس بزرگ و عرضه انواع کالاها با قیمت مناسب سبب شده تا به این مرکز خرید مگا اوت لت گفته شود.
همه برندها و فروشگاه ها این مرکز اوت لت نیستند، برخی فروشگاه ها شعبه های اصلی برند ها هستند که قیمت بالاتری دارند.

2. استار سیتی: یکی دیگر از اوت لت های معروف در بخش اروپایی شهر است که انواع پوشاک و عطر را از برندهای مطرح دنیا عرضه می کند.
اوت لت استارسیتی از منطقه تکسیم دور است و اگر وقت کافی ندارید از این مرکز دیدن نکنید.
برای رفتن از تکسیم به استارسیتی اتوبوس های 71T، 72T، 73، 76 ، 97 T سوار و ایستگاه کجاتپه اتوبوس Kocatepe otobus duragi پیاده شوید.
سوار مینی بوس های mehmet akif mahallesi شده و ایستگاه merhaba پیاده شوید.
در این مرکز خرید وسایل سرگرمی برای کودکان در همه طبقات وجود دارد.
3. ویاپورت: اوت لتی با ظاهری شبیه به بازارهای سنتی که انواع پوشاک و جواهرات و لوازم آشپزخانه و … را از برندهای مطرح دنیا با قیمتی اقتصادی ارائه می دهد، این مرکز خرید امکانات رفاهی و تفریحی هم دارد.
4. اوپتیموم: اوت لت ارزان دیگر در منطقه آتاشهیر که دارای 2 شعبه دیگر در شهرهای ازمیر و آنکارا است.
اوپتیموم بین دیگر اوت لت های استانبول، مرکز خریدی لوکس محسوب می شود که دارای امکانات تفریحی– سرگرمی نیز می باشد. 212: اوت لتی مشهور در مرکز و قسمت اروپایی شهر و با دسترسی عالی به حمل و نقل است که در سال 2009 آغاز به کار کرد . برای رفتن به 212 اگرتکسیم را مبدا قرار دهیم، 3-4 دقیقه تا ایستگاه Tarlabsi پیاده باید بروید، اتوبوس 89C را سوار شده و 34 ایستگاه بعد، یعنی ایستگاه Ikitelli kopusu پیاده شوید.
از تکسیم تا 212 یک ساعت راه دارید.

✔ هزینه های سفر 

به دلیل نوسان دلار، هزینه ها به دلار و لیر واحد پول رایج در ترکیه می نویسیم:
* هزینه اقامت 
در هاستل تکسیم = هرشب 1 تخت در اتاقی 10 تخته 7 دلار
آپارتمان در تکسیم = شبی 40 دلار به بالا 
هتل در تکسیم = به ازای 2 نفر 60 دلار به بالا 
* خوراکی برای هر نفر
2 سیخ کباب = 175 لیر

1 سیخ جوجه کباب = 125 لیر
کباب چنجه = 340 لیر
شیشلیک = 390 لیر
ماهی تنوری = 275 لیر
گردن = 285 لیر
برنج زعفرانی = 45 لیر
پیتزا ساده = 145 لیر 
پیتزا رست بیف = 375 لیر
قیمه = 100 لیر 
نوشابه = 30 لیر
12 عدد تخم مرغ = 50 لیر
* تاکسی های درون شهری
شروع تاکسی متر = 19/17 لیر ، به ازای هرکیلومتر = 12/90 لیر ، ترافیک بالای 50 دقیقه هر دقیقه = 2/2 لیر 
تکسیم به جواهیر = 71 لیر
تکسیم به اورتاکوی = 110 لیر
تکسیم به کادیکوی = 251 لیر
تکسیم به فرودگاه جدید = 535 لیر
تکسیم به سلطان احمد = 84 لیر 
* سیم کارت ترک تلکام + 6 گیگ اینترنت = 725 لیر
* تفریحات
تور کشتی ایرانی = 40 دلار به بالا
تور کشتی خارجی = 60 دلار
بلیط سینما = 200 لیر
تور اماکن تاریخی 1 روزه = 56 دلار
آبجو = 50 لیر به بالا ، آبجو داخل بار = 115 لیر
 

✔ اپ های مورد نیاز در سفر به استانبول

Havaist : می توانید ساعت ها و مسیرهای اتوبوس از فرودگاه یا هرجایی که هستید به مقصد مورد نظرتان را پیدا کنید
Firsat bu firsat : یه اپ مثل تخفیفان و نت برگ که می توانید برای بعضی از مراکز تخفیف بگیرید
Egzane : از آنجایی که ترکیه مثل ایران داروخانه شبانه روزی ندارد می توانید توی این نرم افزار داروخانه های نزدیک به محل اقامت و ساعت کاری آن ها را ببینید.
Google map یا moviit : مبدا و مقصد را مشخص می کنید و اینکه چطور و یا با چه اتوبوسی به آنجا بروید را مشخص می کند.

✔ تلفن های ضروری ترکیه که ممکنه لازمتون بشه

پلیس 155
گارد ساحلی 158
راهنمایی و رانندگی 154
پلیس شهرداری 153
اورژانس 112
سو استفاده جنسی و خشونت 183
راهنمای ترکیه 11811
راهنمای شبانه روزی فارسی زبانان 11822
در صورت نیاز و بروز مشکل از پلیس توریست کمک بگیرید.

✔ چجوری خودمون رو به فرودگاه برسونیم؟

اگر تکسیم را مبدا قرار دهیم، در میدان تکسیم درست کنار هتل پوینت ایستگاه اتوبوس های هاوایست قرار دارد، از باجه کنار ایستگاه تیکت تهیه کنید و چمدان و بارهایی که به همراه دارید را در قسمت چمدان های اتوبوس بگذارید وپس طی مسیر در فرودگاه از اتوبوس پیاده شوید. 

از ورودی P5 وارد فرودگاه شوید، گیت کنترل را رد کنیدیک تابلو بزرگ به اسم Check-in مقابل شماست که باید ببینید گیت تحویل چمدان و گرفتن بلیط پروازتان کجاست.
به بخشی که مشخص شده بروید و چمدان و بارها را تحویل بدهید و بلیط پرواز را بگیرید. 

جلوی گیت وزنه هست، اضافه بارتان را چک کنید ( بهتره که وسایلتون رو اگر اضافه بار دارین توی بگ های مختلف پراکنده کنین و با خودتون ببرین داخل هواپیما تا اضافه بار نداشته باشین.)
وسایل شکستی اگه به همراه دارید باید وکیوم کنید که دستگاهش در فرودگاه وجود دارد، مقدار هزینه تعیین شده بابت وکیوم را هم می توانید روی تابلو کنار دستگاه ببینید.
در فرودگاه استانبول آژانس های مسافرتی دفتر دارند، در صورتی که مشکلی پیش بیاد می توانید به دفتر آژانس تان مراجعه کنید.

✔ مالیات خریدهاتون رو توی فرودگاه پس بگیرید

در همه ی دنیا بر روی کالا ها مبلغی به عنوان مالیات در نظر گرفته می شود. 

در ترکیه و اکثر کشورهای توریستی شما می توانید مبلغی که به عنوان مالیات پرداخت کردید را پس بگیرید ” برخی از کشورها برای رونق گردشگری پرداخت مالیات برای گردشگران را حذف کرده اند ” زمان پرداخت وجه در صندوق فروشگاه ها اعلام کنید که Tax free ” به معنای معاف از مالیات ” می خواهم تا فیش مربوطه را به شما بدهند.
مقدار تکس فری در فروشگاه های متفاوت ، مختلف است، فیش ها را نگهدارید و زمان برگشت به کشور، در فرودگاه قبل از دریافت کارت پرواز، به بخش K 44-23 بروید که Tax free مشخص شده است. 

مامور مربوطه مدارک را کنترل می کند، ممکنه خرید ها را هم بررسی کنند پس بهتر است که تمام خرید ها رو در یک چمدان قرار بدهید.
مامور مدارک و فرم مربوطه را به شما میدهد ، از قسمت گیت کنترل پاسپورت رد شوید، با مراجعه به دفتر مالیاتی، فیش و فرم ها را تحویل دهید و مبلغ مالیات را به صورت لیر یا دلار به شما برمیگردانند.
حتما باید توریست باشید تا Tax free شامل شما شود . 

همه مغازه ها Tax free ندارند، پس حتما اول این مورد را از مغازه دار بپرسید. 

حتما از فروشنده در خواست فاکتور مخصوص tax free کنید، چون در صورت نداشتن فاکتور، مالیات را به شما برنمی گردانند. 

در صورتی که می خواهید از تکس فری استفاده کنید، چون این پروسه زمان بر است حتما 4-5 ساعت قبل از پرواز در فرودگاه باشید.

✔ با تور بهتره یا تنها ؟

اگر 2 نفر هستید بهتر و به صرفه تر است که با رزرو تور استانبول به این شهر سفر کنید.
اما اگر 5-6 نفر هستید می تونید سوئیت و یا آپارتمان اجاره کنید که به صرفه تراست، آشپزخانه و امکان آشپزی کردن دارد و فضای بیشتری در اختیارتان می گذارد.
از آنجایی که استانبول یک شهر توریستی محسوب می شود، هتل ها و سوئیت های زیادی متناسب با بودجه و سلیقه برای اجاره کردن می توانید پیدا کنید؛
در پیدا کردن محل اقامت حتما دقت کنید، به امنیت منطقه ای که رزرو می کنید توجه کنید و گول خانه های ارزان قیمت را نخورید.
اگر تور استانبول که رزرو کردید گشت غیررایگان داشته باشد، پیشنهاد می شود که خودتان لوکیشن را از گوگل مپ پیدا کنید و به جاهای گردشگری بروید .
برای 1 هفته اقامت رزرو تور استانبول به صرفه است اما اگر قصد ماندن بیش از 1 هفته را دارید، به تنهایی سفر کنید بهتر است.

✔ باید ها و نباید های سفر به استانبول

1. ماشین رنت نکنید، استفاده از وسایل نقلیه عمومی هم به صرفه تر است هم اینکه کمتر در ترافیک خواهید ماند.

2. فقط در بخش اروپایی متمرکز نباشید ، بخش آسیایی شهر هم زیبایی های خاص خودش را دارد.

3. سفر 2-3 روزه برای گشتن استانبول کافی نیست ، از آنجایی که استانبول شهر بزرگی محسوب می شود و دیدنی های زیادی دارد حداقل مدت زمان لازم برای گشت زدن یک هفته است.

4. غذاهای معمولی نخورید و حتما غذاهای مخصوص و خاص ترکیه را امتحان کنید.

5. بازار بزرگ استانبول نروید، به دلیل اینکه مکان توریستی و گرانی است، بازار های محلی اجناس را ارزان تر در اختیارتان می گذارند.

6. سیم کارت از فرودگاه نخرید.

7. پول تان را در فرودگاه و مراکز خرید چنج نکنید.

8. از فرودگاه غذا نخرید.

9. گول هتل ها یا سوئیت های ارزان قیمت را نخورید.

10. کل پول و مدارک مهم تان را در صندوق امانات هتل نگذارید، مخصوصا در هتل های 3 ستاره، به دلیل اینکه امنیت کافی ندارند.

11. کل پولتان را در یک جیب یا یک کیف نگذارید، در شلوغی ها امکان دزدی زیاد است.

12. در صورت بروز مشکل و یا نیاز به کمک از پلیس توریست کمک بگیرید.

 

✔ هشدار های اقتصادی برای فرودگاه استانبول

1. غذا و نوشیدنی از فرودگاه نخرید، به طور مثال آب معدنی که شما در شهر با 3 – 4 لیر می توانید بخرید در فرودگاه 30 لیر به شما می فروشند؛ پیشنهاد این است که آب معدنی و ساندویچ و یا … با خود در فرودگاه به همراه داشته باشید تا مجبور به تهیه آن از فرودگاه نباشید.

2. زیورآلات، سوغاتی، چمدان و یا باقلوا را از داخل شهر تهیه کنید، غرفه های داخل فرودگاه فوق العاده گران است.

3. ارز خود را در فرودگاه به هیچ عنوان چنج نکنید و گول شرکت های چنج پول در فرودگاه را نخورید. تقریبا 200 لیر در هر 100 دلار ارزان تر چنج می کنند.

4. اگر برای جلوگیری از ضربه و خطا و یا هر دلیلی نیاز به سلفون پیچ کردن چمدان و بارهای خود دارید، این کار را در سطح شهر با قیمت مناسب تری انجام دهید. هزینه این کار بابت هر چمدان در فرودگاه نسبتا بالا می باشد.

5. اگر 3-4 نفر با بار و چمدان هستید، استفاده از تاکسی به صرفه است، اما در صورتی که 1-2 نفر هستید برای رفتن به شهر استفاده از مترو و اتوبوس به صرفه تر است. 

هم چنین گفتنی است که تاکسی های فرودگاه برای رفتن به قسمت آسیایی شهر نرخ بالاتری دارند.

6. به هیچ عنوان از فرودگاه سیم کارت نخرید که قیمت بالایی دارد، سیم کارت با قیمت مناسب را از نمایندگی های اپراتورها در سطح شهر می توانید تهیه کنید.  

 
ممکن است به این تور ها نیز علاقه‌مند باشید
اشتراک گذاری

راه های ارتباطی با سفرهای جدید

درخواست مشاوره

کافیه فرم زیر رو پر کنید تا همکاران ما در سریعترین زمان ممکن با شما تماس بگیرند

جهت  استعلام  و  پرداخت عوارض خروج از کشور  کلیک کنید

جهت   پیگیری  و استعلام ممنوع الخروجی  کلیک کنید

در سفر های جدید همراه شما هستیم