سفر به سریلانکا و آشنایی با زیباترین جزیره کره زمین

سفر به سریلانکا و آشنایی با زیباترین جزیره کره زمین

امتیاز هتل:

هتل
5/5

امکانات:

 وای فای 

رستوران 

استخر

پارکینگ

آسانسور

معرفی و راهنمای سفر به جزیره سریلانکا

لیست عناوین

سفر به سریلانکا از جمله سفرهایی ست که اکثر گردشگران ایرانی را امروزه به لطف برگزاری تور های سریلانکا و برنامه های مخصوص سفر به این مقصد گردشگری علاقه مند ساخته است. و اما سریلانکا کجاست و چه جاذبه های گردشگری دارد؟ سریلانکا کشوری جزیره ای در جنوب آسیا است که در اقیانوس هند در جنوب غربی خلیج بنگال و در جنوب شرقی دریای عرب واقع شده است. این جزیره از نظر جغرافیایی توسط خلیج مانار و تنگه پالک از شبه قاره هند جدا شده است. هر ساله گردشگران زیادی از سراسر دنیا با خرید بلیط هواپیما سریلانکا و یا استفاده از تور خارجی به این جزیره سفر می کنند.

 

جزیره سریلانکا کجاست
جزیره سریلانکا کجاست

 

معرفی جزیره سریلانکا

تاریخ مستند جزیره سریلانکا 3000 سال را در بر می گیرد و شواهدی از سکونتگاه های انسانی در این سرزمین پیش از تاریخ حداقل به 125000 سال می رسد. این شهر دارای میراث فرهنگی غنی است و اولین نوشته های بودایی شناخته شده سریلانکا، قانون پالی، به شورای چهارم بودایی به 29 سال قبل از میلاد باز می گردد. موقعیت جغرافیایی و بندرهای عمیق آن، از زمان راه ابریشم باستانی تا جاده ابریشم دریایی مدرن، از اهمیت استراتژیک زیادی برخوردار شده است.

 

جزیره سریلانکا از ابتدای استعمار بریتانیا به سیلان معروف بود. یک جنبش سیاسی ناسیونالیستی در اوایل قرن بیستم در این کشور به وجود آمد تا استقلال سیاسی را به دست آورد که در سال 1948 اعطا شد. این کشور به جمهوری تبدیل شد و نام فعلی خود را در سال 1972 برگزید. تاریخ اخیر سریلانکا با یک جنگ داخلی 26 ساله خدشه دار شده است که با شکست نیروهای مسلح سریلانکا در سال 2009، به طور قطعی پایان یافت.

 

جزیره سریلانکا سابقه طولانی در تعامل بین المللی دارد، به عنوان یکی از اعضای موسس انجمن همکاری های منطقه ای جنوب آسیا (SAARC)، و عضو سازمان ملل متحد، مشترک المنافع، G77 و جنبش غیرمتعهدها. همراه با مالدیو، سریلانکا یکی از تنها دو کشور آسیای جنوبی است که در شاخص توسعه انسانی (HDI) دارای رتبه “بالا” است، با رتبه HDI و درآمد سرانه آن در بین کشورهای جنوب آسیا بالاترین رتبه را دارد.

 

قانون اساسی جزیره سریلانکا، بودیسم را بهترین می داند، اگرچه آن را به عنوان یک دین دولتی معرفی نمی کند. در قانون اساسی سریلانکا به بودیسم امتیازات ویژه داده شده است. این جزیره میزبان فرهنگ ها، زبان ها و قومیت های بسیاری است. اکثریت جمعیت از قومیت سینهالی هستند، در حالی که اقلیت بزرگی از تامیل ها نیز نقش موثری در تاریخ جزیره داشته اند. مورها، برگرها و مالایی ها نیز گروه هایی در این جزیره هستند.

 

سفر به سریلانکا
سفر به سریلانکا

 

زبان مردم سریلانکا

معمولا برای اکثر افرادی که قصد سفر به سریلانکا را دارند این سوال در ذهنشان مطرح می شود که زبان مردم سریلانکا چیست و به چه زبانی صحبت می کنند. در پاسخ به این سوال باید بگوییم سینهالی و تامیلی دو زبان رسمی جزیره سریلانکا هستند. قانون اساسی انگلیسی را به عنوان زبان پیوند تعریف می کند. انگلیسی به طور گسترده برای اهداف آموزشی، علمی و تجاری استفاده می شود.

 

دین مردم سریلانکا

با سفر به سریلانکا این کشور را چند مذهبی خواهید یافت. بودایی ها 70 درصد جمعیت را تشکیل می دهند. اکثر بودایی ها از قوم سینهالی هستند. بودیسم در قرن دوم قبل از میلاد توسط ماهیندای ارجمند به سریلانکا معرفی شد. نهالی از درخت بودی که بودا در زیر آن به روشنگری دست یافت، در همان زمان به جزیره سریلانکا آورده شد. قانون پالی (Thripitakaya) که قبلاً به عنوان یک سنت شفاهی حفظ شده بود، برای اولین بار در سریلانکا حدود 30 قبل از میلاد متعهد به نوشتن شد.

 

وضع سلامتی و بهداشت

جزیره سریلانکا دارای یک سیستم مراقبت بهداشتی جهانی است که مراقبت های بهداشتی رایگان را به همه شهروندان تعمیم می دهد که یک اولویت ملی بوده است. امکانات OPD به آسانی در بیمارستان های عمومی واقع در شهرهای بزرگ و با امکانات آزمایشگاهی و رادیولوژی رایج در اکثر آنها در دسترس است.

 

قبل از سفر به سریلانکا امید به زندگی مردم جزیره سریلانکا در بدو تولد 77.9 سال است که 10 درصد بیشتر از میانگین جهانی است. نرخ مرگ و میر نوزادان 8.5 در هر 1000 تولد و نرخ مرگ و میر مادران 0.39 در هر 1000 تولد است که با ارقام کشورهای توسعه یافته برابری می کند.

 

تحصیلات مردم سریلانکا

جزیره سریلانکا دارای یک سیستم آموزشی رایگان است که در سال 1945 تأسیس شده است و یکی از معدود کشورهای جهان است که آموزش رایگان همگانی را از مقطع ابتدایی تا دوره عالی ارائه می دهد. سریلانکا با نرخ باسوادی 92.5 درصد، یکی از باسوادترین جمعیت ها را در میان کشورهای در حال توسعه دارد. نرخ سواد جوانان این کشور 98 درصد، میزان سواد رایانه 35 درصد و نرخ ثبت نام در مدارس ابتدایی بیش از 99 درصد است. یک سیستم آموزشی که 9 سال تحصیل اجباری را برای هر کودک دیکته می کند وجود دارد.

 

حمل و نقل سریلانکا
حمل و نقل سریلانکا

 

حمل و نقل در کشور سریلانکا

در سفر به سریلانکا مشاهده می کنید که اتوبوس ها روش اصلی حمل و نقل عمومی هستند. خدمات توسط هیئت حمل و نقل دولتی جزیره سریلانکا (SLTB) و اتوبوس های خصوصی ارائه می شود. حمل و نقل ریلی در سریلانکا شامل یک شبکه بین شهری است که مراکز عمده جمعیت و راه آهن رفت و آمد را به مسافران کلمبو متصل می کند. راه‌آهن سریلانکا شبکه راه‌آهن این کشور را اداره می‌کند که شامل حدود 1450 کیلومتر (901 مایل) مسیر است. کلمبو مرکز آن است. قطار شهرهای اصلی 9 استان کشور را به هم متصل می کند.

 

پروازهای داخلی فرودگاه راتمالانا را به مقاصد داخلی متصل می کند. اپراتورهای داخلی Deccan Aviation Lanka، Deccan Helicopters، Senok، Helitours و Cinnamon Air هستند. جزیره سریلانکا 19 فرودگاه داخلی دارد.

 

آب و هوای سریلانکا

قبل از سفر به سریلانکا حتما در مورد آب و هوای سریلانکا تحقیق و یا از مشاوران سفر پرس و جو کنید. چراکه اگر آب و هوا برایتان اهمیت زیادی در زمان سفر به سریلانکا داشته باشد با آگاهی بیشتری میتوانید بهترین زمان سفر به سریلانکا را برنامه ریزی کنید. اکثرا آب و هوای سریلانکا گرمسیری است و از نظر اقلیمی این جزیره به دو ناحیه تقسیم می‌شود: منطقه خشک که در دشت‌های شمالی گسترش می‌یابد، دشت‌های مرکزی شمالی، دشت‌های شرقی و کمربندهای ساحلی شمالی و شرقی. منطقه مرطوب که منطقه جنوب غربی و توده کوهی منفرد جزیره را در بر می گیرد که به درستی ارتفاعات مرکزی نامیده می شود.

 

الگوهای آب و هوای جزیره سریلانکا به طور کلی خوب تعریف شده است. با این حال، تغییرات چشمگیر آب و هوای جهانی بر جزیره سریلانکا و زمان سفر به سریلانکا نیز تأثیر می گذارد. بنابراین در زمان سفر به سریلانکا مواقعی وجود دارد که به طور غیرمنتظره باران ببارد یا ممکن است موج گرما را تجربه کنید.

 

آب و هوای سریلانکا در نوروز

نوروز، زمانی که اکثر نقاط جهان در حال تازه شدن و شکوفایی هستند، سریلانکا به عنوان یک مقصد گردشگری استوایی با آب و هوایی منحصر به فرد توجه گردشگران را به خود جلب می کند. در این زمان از سال، بخش‌های شمالی سریلانکا به دلیل جاذبه‌های گردشگری بیشتر و هوای خاص خود، جایگاه ویژه‌ای دارند. آغاز فصل نوروز در این جزیره زیبا با طراوت و تازگی طبیعت همراه است. در این زمان از سال، آب و هوای سریلانکا به خصوص در بخش‌های شمالی ملایم و دلنشین است. تابش آفتاب و دمای معتدل هوا، سفر به این منطقه را به یک تجربه فراموش‌نشدنی تبدیل می‌کند. همچنین، طبیعت بکر و زیبای این سرزمین در نوروز، مسافران را به دنیایی از رنگ‌ها و زیبایی‌های طبیعی می‌کشاند.

اگر به دنبال تجربه لحظاتی شگفت‌انگیز در فصل نوروز هستید، سفر به بخش‌های شمالی سریلانکا با آب و هوای خاص آن، گزینه‌ای فوق‌العاده و جذاب برای شما خواهد بود.

 

مناظر طبیعی سریلانکا

به گفته ی مارکوپولو جزیره سریلانکا زیباترین جزیره روی کره زمین است. سریلانکا از مناظر طبیعی خیره‌کننده‌ای برخوردار است که می‌تواند به تجربه سفر به سریلانکا ارزش و هیجان زیادی بدهد.

جاهای دیدنی و سواحل سریلانکا
جاهای دیدنی و سواحل سریلانکا
در ادامه سفر به سریلانکا به برخی از مناظر طبیعی مهم این جزیره زیبای جهان اشاره می‌کنم:

جاهای دیدنی سریلانکا، سرزمین شهرهای گمشده و آثار شگفت‌انگیز

1. نوارا الیا (Nuwara Eliya):
این منطقه، با آب و هوای خنک و طبیعت بکرش شهرت دارد. کوهستان‌های سبز و درختان دست‌نخورده، دریاچه‌ها و باغ‌های چای زیبا از جمله جاذبه‌هایی هستند که در نوارا الیا می‌توانید ببینید.

 

2. پارک ملی یالا (Yala National Park):
این پارک ملی، محل زندگی حیوانات گوناگونی از جمله گرگ‌ها، اسب های وحشی و ببرها است. شما می‌توانید با یک سفر جیپ سفارشی در این پارک ملی، حیات وحش را در محیط طبیعی خودش ببینید.

 

3. ساحل آروگام (Arygam Bay):
این ساحل فوق‌العاده با شن‌های سفید و آب آبی فیروزه‌ای خیره‌کننده است. آروگام برای معتادان آدرنالین و ورزش‌های آبی همچون بهشت است.
4. ترینکومالی (Trincomalee):
این شهر ساحلی در جزیره سریلانکا واقع شده است و دارای سواحل زیبا و آبهای آبی و صاف است. این منطقه مکانی عالی برای تفریحات ساحلی، غواصی و آب‌سپرت است.
5. پارک ملی اوداوالاوی (Udawalawe National Park):
این پارک ملی محل اقامت بسیاری از حیوانات وحشی از جمله فیل‌ها، خرس‌های قهوه‌ای و خرس‌های عسل است. در سفر به سریلانکا با مراجعه به این پارک ملی، می‌توانید از نزدیک با حیات وحش در ارتباط باشید.
مناظر طبیعی جزیره سریلانکا به وسیله این مکان‌ها محیطی زیبا و جذاب ارائه می شوند که شما را به تجربه‌ای منحصر به فرد از طبیعت و جانوران وحشی این کشور در سفر به سریلانکا دعوت می‌کنند.

 

جاهای دیدنی سریلانکا-سیگیریا
جاهای دیدنی سریلانکا-سیگیریا
جزیره سریلانکا، کشوری است که در آن شهرهای گمشده و آثار باستانی فراوانی وجود دارد. این شهرها، شاهکارهای تاریخی و فرهنگی وجود دارند که نشانگر تمدن‌های باستانی سریلانکا بشمار می روند. در ادامه سفر به سریلانکا به توضیح برخی از این شهرهای گمشده می‌پردازیم.

1. آنوراداپورا: آنوراداپورا یک شهر باستانی است که در قرن سوم پس از میلاد توسط پادشاه پنیا نیراتانا بنا شد. این شهر در طول سال‌های بسیاری به عنوان مرکز فرهنگی و تجاری مهمی شناخته می‌شد و آثار مختلفی از جمله معابد، استخرها و ساختمان‌های مقدس در آن وجود دارد. سفر به سریلانکا بدون دیدن این شهر باستانی خالی از لطف است.

 

2. سیگیریا: سیگیریایک قلعه صخره‌ای است که در قرن پنجم پس از میلاد توسط پادشاه کاسیاپا بنا شد. این قلعه بر روی قله‌ای بلند و صخره‌ای واقع شده است و دارای دیوارهای سنگی و نقاشی‌های دیواری زیبا است. سیگیریا به عنوان یکی از شاهکارهای معماری جهان شناخته می‌شود.

 

3. پولاناروا: پولاناروا یک شهر باستانی بوده است که در جنوب سریلانکا واقع شده است. این شهر دارای مجموعه‌ای از معابد بوده و برجستگی‌های بزرگی مانند بوداهای بزرگ و بت‌های سنگی دارد.

 

4. آنورادهپورا: در سفر به سریلانکا در می یابید که آنورادهپورا یکی از مهمترین مراکز مذهبی سریلانکا است. این شهر باستانی دارای بزرگترین معبد بودا در سریلانکا است و مجموعه‌ای از بت‌ها و آثار هنری بسیار زیبا را در خود جای داده است.

 

5. پولوناروا: پولوناروا یک شهر باستانی در سریلانکا است که به عنوان یکی از شهرهای گمشده و میراث جهانی یونسکو شناخته شده است. این شهر دارای معابد بودا، استوپا و ستوپا است که نمونه‌های بارزی از هنر و معماری باستانی را به تصویر می‌کشند. در سفر به سریلانکا از دیدن این شهر لذت خواهید برد.

 

شهرهای گمشده سریلانکا شاهکارهایی از نظر هنری و تاریخی هستند که برای بازدیدکنندگان علاقه‌مند به تاریخ و فرهنگ سریلانکا بسیار جذاب هستند.

 

بهترین سوغات سفر به سریلانکا

سریلانکا به سرزمین چای، دارچین و نارگیل شهرت دارد. از سوغاتی های جذاب سفر به سریلانکا می توان به لباسهای محلی ساری و سارونگ، سنگها و جواهرات زینتی همچنین پارچه های دست بافت اشاره کرد. علاوه بر آن سنگهای نیمه قیمتی حکاکی شده، مجسمه های چوبی دست ساز و از همه مهمتر چای از دیگر سوغاتی های معروف سریلانکا محسوب می شود.

 

سریلانکا امروزه از بزرگترین صادرکنندگان چای و ادویه‌های جهان به خصوص دارچین بشمار میرود. این کشور یک سابقه غنی در صادرات ادویه به سراسر جهان دارد، از جمله فلفل، هل، زردچوبه و ادویه‌های محلی که نمی شناسید. برگ‌های کاریپاکا که برای تهیه ادویه کاری استفاده می‌شوند، پودر تیز و تند چیلی و چای اسپایس یا دارچین سریلانکایی را می‌توانید از فروشگاه‌های ادویه محلی، بازار کندی در شهر کندی یا بازار پتا در شهر کلمبو تهیه کنید.

 

هدیه دادن پودر چرب نارگیل سریلانکا همچنین ادویه و طعم‌دهنده‌های غذا، چای، سنگ های قیمتی و جواهرات زینتی به عنوان سوغاتی زیباترین جزیره جهان، می تواند برای دوستان و آشنایانتان بسیار جذاب و دلپذیر باشد.

 

بلیط هواپیما تهران مشهد/ بلیط هواپیما مشهد تهران/بلیط هواپیما/تور مشهد/تور تایلند/هتل المپیا مشهد/تور دبی از مشهد/تور استانبول از مشهد/تور سریلانکا/بلیط هواپیما تهران کیش

راه های ارتباطی با سفرهای جدید

درخواست مشاوره

کافیه فرم زیر رو پر کنید تا همکاران ما در سریعترین زمان ممکن با شما تماس بگیرند

جهت  استعلام  و  پرداخت عوارض خروج از کشور  کلیک کنید

جهت   پیگیری  و استعلام ممنوع الخروجی  کلیک کنید

در سفر های جدید همراه شما هستیم